‘We hebben dit jaar gewoon té veel talent’
Beurzenles Dansersfonds 2023
“Let op: dit is geen auditieles. Jullie kunnen gewoon ontspannen de les doen”, zegt Han Ebbelaar bij aanvang om de deelnemende jonge dansers gerust te stellen. En ook: “Jullie worden straks misschien wel collega’s, dus laat het idee van competitie tussen de verschillende scholen maar lekker varen.” Pianiste Eri Hayase heeft er duidelijk plezier in: met veel vaart wisselt ze fragmenten uit
The Sleeping Beauty af met ‘golden oldies’ als
Moon River en het swingende
Puttin’ on the Ritz. De lesstof is pittig, al snel is het bloedjewarm in de studio en hoewel ze hardgrondig proberen om het niet te laten merken, trekken sommige dansstudenten af en toe een ietwat verschrikt gezicht: ‘o help, die passencombinatie heb ik nog niet eerder gehad’. Toch is de sfeer – op het oog – buitengewoon relaxt. Bijna alle correcties die Han Ebbelaar geeft, zijn er juist op gericht om het voor de studenten makkelijker en comfortabeler te maken. “Als je dat been zo hoog optilt, maak je het jezelf wel heel moeilijk om die rond de jambe te maken.” Nonchalant concludeert hij: “Gewoon, hup, lager dat been!”
Juryleden Alexandra Radius, Karin Schnabel, Bonnie Doets en Floor Eimers knikken regelmatig geruststellend en bemoedigend naar de deelnemende dansstudenten, die allen door hun opleidingsinstituut voor deze beurzenles zijn geselecteerd. En in de aanwezige cameraploeg van tv-programma
Volle Zalen (die Alexandra Radius en Han Ebbelaar een half jaar lang volgt) vinden de jonge dansers duidelijk nieuwe bewonderaars. Vooral de cameraman staat er – zo vertelt hij na afloop – versteld van hoe zij de geringe, vaak met wat kleine handbewegingen aangegeven aanwijzingen van Ebbelaar tot soepel lopende, virtuoze danscombinaties omtoveren.
Het niveau van de studenten is dit jaar hoog, zo concludeert de jury tijdens haar op de les volgende beraad. Han Ebbelaar, die het gesprek inleidt: “Het is geweldig om te zien hoe de drie scholen steeds dichter bij elkaar komen. Ik was echt verbaasd hoe goed iedereen was, er waren een paar erg leuke jongens en een paar heel mooie meisjes. Jullie wacht een moeilijke taak!” Floor Eimers: “En de uitschieters waren dit jaar ook nóg weer beter dan voorgaande jaren.” Alexandra Radius en Karin Schnabel: “Het was bepaald geen eenvoudige les, maar er was niemand die niet meekwam.” Bonnie Doets: “En dat terwijl twee van de deelnemende studenten van Codarts uit het urban-danscircuit afkomstig zijn en pas twee jaar aan ballet doen.”
Ebbelaar: “Het fijne vond ik vooral dat iedereen echt met het vak bezig was. Niet alleen met de techniek, maar ook met waar dans qua inhoud en emotie over gaat.” Floor: “En wat ook mooi was om te zien: ze durfden vragen te stellen.”
Het aanvankelijke idee om dit jaar zes beurzen uit te reiken, laat de jury dan ook al snel varen. “We hebben dit jaar gewoon te veel talent.” Uiteindelijk worden acht studenten in de leeftijd van 16 tot 18 jaar geselecteerd: Eva Bakker, Isa Vreeman en Noortje Willemse van de Nationale Balletacademie; Max de Graaf, Noah Prins en Wouter Smit van het Koninklijk Conservatorium in Den Haag; en Charlotte Lippens en Yasmine de Witt van Codarts Rotterdam. Zij ontvangen ieder een beurs van 2.250 euro om te besteden aan hun verdere ontwikkeling en scholing, bij voorkeur tijdens internationale opleidingen en cursussen.
Voor deze nieuwsbrief vroegen wij drie van hen om een reactie:
Yasmine de Witt
16 jaar, leerling groep 4 Havo/vwo voor Muziek en Dans, Codarts Rotterdam“Ik vind het helemaal geweldig dat ik deze bijzondere ervaring heb mogen meemaken. In voorgaande jaren kwamen alleen leerlingen uit groep 5 en 6 van mijn opleiding voor de beurzenles in aanmerking, maar dit jaar zijn er naast drie vijfdejaars ook twee derdejaars geselecteerd, en ik als enige vierdejaars. De week voor de les was ik met mijn klas – als onderdeel van ons reguliere onderwijs – naar Berlijn, we hadden die week dus geen danslessen, maar in mijn hotelkamer heb ik elke dag een barre en oefeningen gedaan.” Lachend: “Het was wel krap, maar blijkbaar heeft het geholpen!”
“Voorafgaand aan de les was ik behoorlijk gespannen, net als de andere Codarts-leerlingen. Onze opleiding is, anders dan de andere twee scholen, niet specifiek gericht op klassiek ballet. En dat voel je op zo’n moment toch, al ervoer ik het wel als een gezonde spanning. Terugkijkend zijn mijn herinneringen aan de les door alle adrenaline en zenuwen trouwens best vaag. Ik weet wel dat ik de les uitdagend vond, maar ook weer niet zó uitdagend als ik had verwacht. Toch was ik na afloop teleurgesteld, ik had het idee dat ik me door alle stress niet helemaal had kunnen geven. De blijdschap die ik voelde toen Charlotte Lippens en ik een paar dagen later op school op kantoor geroepen werden en hoorden dat we een beurs gewonnen hadden, was dan ook overweldigend. Ik was totaal door het dolle heen, kon echt wel een gat in de lucht springen. Het beurzengeld ga ik voor een internationale zomercursus gebruiken – ik moet nog kiezen welke – om zo nog meer kennis en ervaring op te doen. Ik vind het echt heel bijzonder dat de jury mij dit gegund heeft. Het is toch een bevestiging van het feit dat ik goed bezig ben en, wat ik ook heel belangrijk vind, het geeft je het vertrouwen dat je het ook buiten je eigen opleiding kunt redden.”
Noah Prins
17 jaar, student hbo 3, dansvakopleiding Koninklijk Conservatorium Den Haag“Vorig jaar was ik ook al uitgekozen om deel te nemen aan de beurzenles, maar toen werd ik kort daarvoor heel ziek, dus ik was enorm blij dat ik de ‘schade’ nu alsnog kon inhalen. Echt voorbereid heb ik mij niet. Twee dagen voor de beurzenles hadden wij op school onze beoordelingsles en hoewel het best vermoeiend was om daarna meteen door te pakken, vond ik het juist fijn. Ik voelde me vooral heel ‘ready’. Daarbij: het is natuurlijk ongelooflijk cool en indrukwekkend om van Han Ebbelaar les te krijgen. Ik was al ruim van tevoren in de studio en de sfeer was heel leuk: iedereen moedigde elkaar aan. Tijdens de les zag je wel verschillen tussen de drie scholen, maar daar kun je juist ook weer dingen van oppikken. Zo vond ik dat de Codarts-studenten echt heel dansant bewogen, en zag je bij de studenten van de Nationale Balletacademie vooral een heel goede techniek. En nee, daar schrok ik niet van: het motiveert me juist om nóg meer mijn best te doen. Dat ik een beurs gewonnen heb, versterkt dat gevoel alleen maar. Ik vind het superleuk, het is voor het eerst dat ik een dergelijke erkenning krijg, en ik merk nu al dat ik mijn zelfvertrouwen hierdoor alweer een beetje is toegenomen. Ik weet nog niet waaraan ik het beurzengeld ga besteden. Het lijkt me geweldig om een zomercursus te volgen, maar misschien moet ik het bedrag ook gebruiken om volgend jaar mijn studiegeld te kunnen betalen.”
Isa Vreeman
16 jaar, NBA 6 – Nationale Balletacademie, Amsterdam“Via de mail kreeg ik te horen dat ik uitgekozen was voor de beurzenles en dat voelde als een heel bijzondere eer. Mijn docenten gaven me ook alle vertrouwen, ze zeiden: ‘Doe gewoon je les, laat jezelf goed zien en geniet er vooral ook van’. En dat laatste heb ik ook echt gedaan, ik vond het een heel fijne les, was echt in mijn element. Het is natuurlijk sowieso al heel bijzonder om les van Han Ebbelaar te krijgen, en ik vond het ook heel leuk om met de studenten van het Conservatorium en Codarts in één les te staan en te zien hoe zij zich de lesoefeningen eigen maakten. Wat mij opviel was er dat er echt een aantal heel sterke jongens waren, en sowieso vond ik het geweldig dat er, van alle drie de scholen, zoveel jongens waren. De lesstof bevatte wel een paar dingen die ik nog nooit had gedaan, maar echt lastig vond ik de les niet. Ik vond het ook zelfs jammer toen de les afgelopen was, de tijd ging zó snel voorbij. Drie dagen later hoorde ik dat ik een beurs gewonnen heb. Dat was een heel mooi moment, ook omdat mijn klasgenoten echt blij voor mij waren. Ik wil het beurzengeld gebruiken om deel te nemen aan de Summer Course van de Royal Ballet School, en ik ga daarvoor dus auditie doen. Als ik word aangenomen, wordt dat de eerste keer dat ik alleen naar het buitenland ga. Heel spannend natuurlijk, maar ik heb er vooral heel veel zin in. Het lijkt me geweldig om les te krijgen van nieuwe docenten en om jonge dansers van over de hele wereld te ontmoeten.”
Han Ebbelaar, jurylid Floor Eimers, jurylid Alexandra Radius (op de achtergrond) en deelneemster Axelle van TeeffelenTekst en interviews: Astrid van Leeuwen