Als er één onwrikbaar facet is in het wispelturige dansersleven dan is het ‘de les’, het dagelijks terugkerende ritueel. Vanaf het moment dat iemand besloten heeft om van toneeldans zijn of haar beroep te maken staat het vast: het betekent dat het lichaam iedere dag geprepareerd moet worden om de absolute beheersing daarover te verwerven en – heel belangrijk – te behouden met als doel het te laten doen wat jij wílt, en dus niet alleen om te laten zien wat het kán (al is dat natuurlijk ook een niet te verwaarlozen streven). Het zal waarschijnlijk geen verbazing wekken dat zowel de toekomstige als de al gearriveerde danser echt niet iedere dag staat te trappelen om weer al die – door ervaring en weten¬schappelijk bewezen uitgebalanceerde – oefeningen uit te voeren die er voor nodig zijn om het soms zo vermoeide en onwillige lijf onder controle te krijgen. Het kost moeite en doorzettingsvermogen om de sensatie te kunnen voelen en beleven die een juiste spierspanning, of ontwikkeld draai-en sprongvermogen kunnen oproepen die je meester van de ruimte laat zijn. Nee, soms is het idee van een les alleen al een oprechte kwelling. Behalve een inspirerende leraar is er dan – als het goed is – gelukkig ‘de pianist’ en is de kans groot dat het niet allemaal ‘weer een doffe ellende wordt’. In tegendeel zelfs: je kunt door de klanken en melodieën uit de piano gestimuleerd worden en misschien weer even ervaren wat een ongelooflijk fantastisch iets het is: dansen ook al zijn het de overbekende passen en oefeningen. Een fenomeen in het leger balletpianisten is Jan Schouten die nu al veertig jaar met een onuitblusbaar enthousiasme en improvisatievermogen de lessen bij Nederlands Dans Theater en de dansvakopleiding van het Koninklijk Conservatorium in Den Haag begeleidt. Hij heeft een feilloos gevoel voor wat 2016de klankkleur en accentuering van een oefening moet zijn en ook voor hoe de stemming van de dag is. Hij put daarbij niet alleen uit de rijke bronnen van het klassieke muziekrepertoire maar kan moeiteloos overschakelen naar populaire, eigentijdse tophits of onverwachte stiltes inlassen die eventuele wegdromers direct terug bij de les brengen. Je moet Jan Schouten niet alleen horen – je moet naar hem luisteren! Voor hem dan ook de Speciale Prijs van het Dansersfonds met veel dank en waardering voor veertig jaar zo inspirerend toetsenwerk.
November 2016 Han Ebbelaar, Alexandra Radius, Ine Rietstap, Marian Sarstädt, Karin Schnabel
Het Fonds voor Dansers
Ondersteun ons eenmalig
Wij zijn met elke gift geholpen. U kunt doneren via IDEAL of per automatische incasso. Bij voorbaat dank voor uw bijdrage en uw steun aan het Dansersfonds'79. Anders doneren