Voor Tim Persent
Dans kent geen leeftijd. Als binnen het professionele dansveld in ons land één danser die stelling waarmaakt, is het Tim Persent wel. Op zijn zestigste is hij niet alleen nog altijd een van de boegbeelden van de Nederlandse hedendaagse dans, hij daagt zichzelf ook nog steeds uit door regelmatig nieuwe samenwerkingen aan te gaan.
Tim werd in 1964 in Zuid-Afrika geboren, groeide op in Zambia en Londen en was, qua dans, een late starter. Hij wilde aanvankelijk Engels en Frans studeren, maar raakte tijdens de stijldansavonden die hij in zijn kostschooltijd bezocht besmet met het dansvirus. Op achttienjarige leeftijd werd hij aangenomen op de Rambert Ballet School, maar bij de Rambert Dance Company, waar hij stage liep, werd hij te klein bevonden en dus accepteerde hij maar het jaarcontract dat het (inmiddels opgeheven) Rotterdamse Werkcentrum Dans hem aanbood. Het plan was om daarna terug te gaan naar Londen, maar Tim bleef en groeide al snel uit tot een danser van wie je je ogen maar moeilijk kunt afhouden. Bij Werkcentrum Dans blonk hij uit in choreografieën van onder meer Ton Simons en Amanda Miller, daarna werkte hij als freelancer met choreografen als Krisztina de Châtel, Paul Selwyn Norton en Michael Schumacher, en vervolgens vond hij zijn ‘thuis’ bij dansgezelschap LeineRoebana, waaraan hij maar liefst 25 jaar verbonden was. En in al die jaren weet hij steeds weer indruk te maken met zijn sterke toneelpersoonlijkheid, grote muzikaliteit en fenomenale lichaamsbeheersing. Of hij zijn lichaam nu zachtjes laat golven of in de vreemdste kronkels vouwt, elke beweging is doordacht en tot in detail gecontroleerd. Het is het resultaat van steeds, bij elke productie weer, nieuwsgierig zijn, nooit routineus te werk gaan, altijd de volle honderd procent geven, maar ook van bewust leven en goed voor je lichaam zorgen.
Dat alles maakt dat hij nu, op zijn zestigste, nog steeds op het podium staat en regelmatig nieuwe wegen inslaat. Zo treedt hij de laatste jaren op met het Duitse Dance On Ensemble voor 40+-dansers en reist hij sinds 2021 de wereld over met de activistische succesvoorstelling Any Attempt Will End in Crushed Bodies and Shatterd Bones, een coproductie van Jan Martens en Dance On die een uiterste precisie en eindeloos telwerk van de dansers vereist. Tegelijkertijd heeft hij zich ook als docent ontwikkeld, gespecialiseerd in MUNZ FLOOR (een nieuwe techniek vooral gericht op ontspanning van de wervelkolom), en is hij tot op de dag van vandaag een van de trouwste bezoekers van dansvoorstellingen, waardoor zijn kennis van het Nederlandse danslandschap ronduit imposant is. Als jury van het Dansersfonds maken wij dan ook een diepe buiging voor zóveel inzet, toewijding, nieuwsgierigheid en kunde, en wij kennen de Prijs van Verdienste daarom dit jaar met heel veel plezier en bewondering toe aan Tim Persent!
November 2024
Han Ebbelaar
Alexandra Radius
Marian Sarstädt
Karin Schnabel
Astrid van Leeuwen