Al tien jaar is ze een van de topsolisten van Het Nationale Ballet en in die tien jaar danste ze praktisch alle hoofdrollen in het wereldwijd bekende avondvullende klassieke dansrepertoire uit de negentiende eeuw of de vernieuwde twintigste- en eenentwintigste-eeuwse versies daarvan. Zoals ze dat ook deed in de avondvullende verhalende werken van hedendaagse choreografen als John Cranko, John Neumeier, Rudi van Dantzig, Toer van Schayk/Wayne Eagling, Christopher Weeldon en Ted Brandsen. Daarnaast was ze veelvuldig te zien in de creaties van korte werken van eigentijdse choreografen. De plaats die – de momenteel zwangere – Tsygankova binnen het solistenteam van Het Nationale ballet inneemt, is een bijzondere vanwege de gerijpte doorleefdheid in karakterisering en stijl en de nuancering in haar grote, als vanzelfsprekende, danstechnische vaardigheden. Haar manier van dansen is verwant aan de termen Haute Couture en Haute Cuisine vanwege de delicate precisie, de solide geworteldheid in de klassieke danstraditie, de beheerste passie zichtbaar in het totale lichaam. De lijnen die dat lichaam in de ruimte trekt, lijken zich ver daarbuiten voort te zetten en door dynamische schakeringen en muzikale frasering binnen heel traditionele passen en posities krijgen die bij haar vaak een verrassende frisheid waardoor je ze bijna als nieuw ervaart. Kortom, alle optredens van Anna Tsygankova zijn danstechnisch en artistiek inspirerend en maken altijd de gang naar het theater meer dan de moeite waard. Ze is een ware ballerina. Voor haar specifieke en waardevolle bijdrage aan het rijke palet van de dans in Nederland verdient zij dan ook de Prijs van Verdienste 2017.
Het Fonds voor Dansers
Ondersteun ons eenmalig
Wij zijn met elke gift geholpen. U kunt doneren via IDEAL of per automatische incasso. Bij voorbaat dank voor uw bijdrage en uw steun aan het Dansersfonds'79. Anders doneren