Als je haar tegenkomt in het belangrijkste theater in Amsterdam – dat van De Nationale Opera en Het Nationale Ballet – roept ze direct het beeld op van een ranke, elegant bewegende ballerina op weg naar de kleedkamer of het toneel van dat theater om zich daar voor te bereiden op een voorstelling waarin ze ongetwijfeld een prominente rol zal gaan vervullen. Dat heeft ze dan ook jarenlang gedaan – om precies te zijn tien jaar. Vanaf 2005 tot 2015. Eerst in de positie van tweede soliste en vanaf 2010 als eerste soliste van Het Nationale Ballet. Ze was te zien als Giselle, als Nikita in La Bayadère, als hoofdrolvertolkster in Romeo en Julia, Het Zwanenmeer, The Sleeping Beauty, maar ook in talloze eigentijdse producties.
Die ware ballerinarollen waren terecht te danken aan haar sterke, trefzekere en verfijnde techniek en haar stijlvolle, subtiele interpretatievermogen. Een lange en succesvolle danscarrière lag dan ook in de verwachting totdat een hardnekkige blessure een einde aan die verwachting maakte. Toch bleef ze aan Het Nationale Ballet verbonden; heel verrassend niet voor de hand liggend als balletmeester, coach of repetitor, maar in een functie in de toneeltechnische sector: voorstellingsleidster. Een complexe baan die een groot in-en overzichtsvermogen vraagt en een flinke dosis organisatorisch talent. Ook daarover bleek de uit Finland afkomstige Anu Viheriäranta in hoge mate te beschikken, wat haar opnieuw tot een steunpilaar van het gezelschap maakt.
Voor al haar bewezen kwaliteiten, voor de moed en het doorzettingsvermogen om zich voor de danskunst in Nederland te blijven inzetten, heeft de jury van het Dansersfonds’79 haar dit jaar dan ook voorgedragen voor de Prijs van Verdienste.
November 2016 Han Ebbelaar, Alexandra Radius, Ine Rietstap, Marian Sarstädt, Karin Schnabel
Het Fonds voor Dansers
Ondersteun ons eenmalig
Wij zijn met elke gift geholpen. U kunt doneren via IDEAL of per automatische incasso. Bij voorbaat dank voor uw bijdrage en uw steun aan het Dansersfonds'79. Anders doneren